Skip to content
 

Ministerstvo školstva chce školám kúpiť tablety za 39 miliónov eur

empty shelfPríslušná verejná súťaž bola vyhlásená vo Vestníku pre VO č. 159/2013 z 15. augusta. Pokračuje tak nezmyselná prax veľkých centrálnych nákupov všetkého možného pre školy, ktorá je trestuhodným plytvaním prostriedkov a z ktorej majú skutočný úžitok najmä tí, ktorí príslušné tovary vyrábajú a tí, ktorí ich ministerstvu predávajú.

V popise inkriminovanej zákazky sa možno dočítať, že „v rámci projektu bude zriadených 2 900 digitálnych tried v materských školách, 2 400 digitálnych tried v základných školách a 900 digitálnych tried na stredných školách. Zároveň bude na vybraných školách zriadených až do 1 100 digitálnych tried využívajúcich tabletové zariadenia. Pre využívanie v digitálnych triedach bude vyvinutý informačný systém zabezpečujúci elektronické služby vzdelávacieho systému, tvorbu školských vzdelávacích programov, učebných plánov, prípravy na vyučovanie ako aj elektronickú podporu pre samotné vyučovanie a domácu prípravu žiakov. Zároveň bude pre potreby vzdelávania na tabletových zariadeniach konvertovaný existujúci digitálny obsah, ktorým ministerstvo disponuje.“

Osobne som veľkým fanúšikom tabletu, používam ho denne. Ale nakúpiť ich naraz pre všetky školy za takú obrovskú sumu je nezmysel. Malo sa to najskôr vyskúšať na niekoľkých školách, aby sa zistilo, ako to funguje, aké sú s tým problémy, aký je k dispozícii softvér a ako s ním dokážu žiaci a učitelia pracovať. To, ako sa popisuje budúce použitie tabletov v opise verejného obstarávania, je úplná utópia. Programov a materiálov v slovenčine použiteľných na tabletoch je zatiaľ minimum.

Navyše, skutočne dôležitý je obsah, nie jeho nosič. V januári 2012 sme uverejnili rozhovor s Martinom Mojžišom pod názvom Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy. To je pravá podstata problému. Ak sa budú žiaci učiť, že vtáčie pero sa skladá z kostrnky a zástavice, alebo ak im budeme vnucovať štúrovcov skôr, ako na nich mentálne dozrejú, bude ich to nudiť rovnako na tablete ako v učebnici.

Vedenie rezortu by už konečne malo pochopiť, že školy majú rôzne, špecifické potreby a že ony samé najlepšie vedia, čo momentálne najviac potrebujú na skvalitnenie svojej práce.

Vladimír BURJAN

Vyšlo  v rubrike Číslo na zamyslenie
v časopise DOBRÁ ŠKOLA v októbri 2013

Ďalšie Čísla na zamyslenie

One Comment

  1. Ranie1 says:

    Dobry vecer, pan Burian.

    Mate, aj nemate pravdu. Zalezi na tom, ako by sa sam ucitel vysporiadal s problemom. Mnoho ucitelov pravdepodobne stale odmieta pouzivat najnovsie technologie a mozno ani ICT trening nie je este na dostacujucej urovni. S novymi generaciami ucitelov to vsak bude samozrejmost a bolo by nepsravne, aby sme sa tomu branili. Iste mate pravdu v tom, ze urcita skupina ludi na Slovensku si urobila z toho dobry biznis. Nepoznam pozadie, ak vsak bol konkurz a vyhrala najlepsia ponuka, potom je to spravne(o tom to vsak asi je).
    Je to vsak aj o prioritach. Pre nasu vladu by mala byt priorita postarat sa o dostojne postavenie ucitela v spolocnosti. Rovnovaha tu chyba. Suhlasim. Digitalizaciu skolstva nezastavime, ani nechceme. Ide tu o sudnost. Niektore veci este chvilu pockaju, niektore treba okamzite riesit a niektore rozhodnutia je uz neskoro robit. Treba vak mysliet na ziaka. Co je pre neho najlepsie. A potom samozrejme aj na ucitela.

Leave a Reply