Skip to content
 

Zopár otázok pre vašich špekulantov (16.)

OtázkyMáte v triede zvedavých žiakov, ktorí vás stále bombardujú otázkami? Ak si s nimi neviete rady, prejdite do protiútoku a zamestnajte ich napríklad týmto:

 

1. Nie je ch ako ch

Keď v slovenskom slove nasledujú za sebou spoluhlásky c a h, čítame ich ako „ch“. Napríklad: strecha, prechladnúť, odchovanci. Čo by to ale bolo za pravidlo, keby nemalo výnimku. Nájdite slovenské slovo, v ktorom idú za sebou hlásky c a h, ale keď ho vyslovíme, nie je v ňom hláska „ch“.

2. Grázel ušiel s nanukom

Ten grázel mi vytrhol nanuk z ru­ky a ušiel s ním na drezine! Koľko je v predchádzajúcej vete vlastných podstatných mien? Ani jedno? Máte pravdu. Ale možno by ste mali vedieť, že Johann Georg Grasel bol lúpežník, ktorý žil na prelome 18. a 19. storočia na Morave, Nanuk (Nanook) bol Inuit (Eskimák), o ktorom natočil Robert Flaherty slávny dokument a Karl Drais bol nemecký vynálezca, ktorý vynašiel drai­sinu (drezinu). A nejde o náhodnú zhodu – slová grázel, nanukdrezina skutočne odkazujú k týmto reálnym osobám. Ako vidno, z niektorých vlastných podstatných mien sa postupne stávajú všeobecné a s odstupom času väčšina z nás ani netuší, že pôvodne išlo o mená konkrétnych osôb, firiem či produktov. Skúste nájsť čo najviac takých slov. Nemalo by to byť ťažké, sú ich desiatky!

3. Kyslý, kyslík, kyselina

V jazyku by mal byť poriadok. Keď sa dve veci nazývajú rovnako či veľmi podobne, mal by na to byť dôvod. Žiaľ, nie je to tak vždy: zámok na dverách a zámok na kopci nemajú veľa spoločného. A ako je to napríklad so slovami kyslý (citrón), kyslík a kyselina? Je to iba náhoda, že sa slová tak podobajú alebo je na to aj vecný dôvod? Aj v iných jazykoch nájdeme podobnú zhodu: napríklad v ruštine majú slová kislyj, kislorod, kislota, v nemčine zasa sauer, Sauerstoff a Säure. Ale prečo potom používajú Angličania tri rôzne znejúce slová sour, oxygen a acid? Oni medzi nimi žiadny súvis nevidia?

4. Splnený plán

V istej firme dosahovali každoročne veľké straty, preto vymenili riaditeľa. Ten nový si dal pre prvý rok vo funkcii ambiciózny cieľ: dosiahnuť hospodársky výsledok 0 eur – teda žiadny zisk, ale ani žiadnu stratu. Presne to sa mu aj podarilo. Otázka znie: na koľko percent splnil svoj plán?

5. Myslenie oslobodzuje

Dvoch väzňov zavreli do oddelených ciel (bez možnosti vzájomnej komunikácie) a povedali im: Každý z vás bude mať každé ráno za úlohu dve veci: hodiť mincou a zároveň si tipnúť, čo padne na minci toho druhého (či znak alebo číslo). Ak sa niekedy stane, že obidvaja uhádnete, čo padlo na minci toho druhého, budete ešte v ten deň popravení. Ak sa to nestane ani raz za 100 dní, prepustíme vás. Väzni sa môžu (s istotou) zachrániť, ak budú postupovať rozumne. Ako?

Vladimír BURJAN

Tieto otázky boli uverejnené
v čísle 5-02 mesačníku DOBRÁ ŠKOLA
v rubrike Otázky pre špekulantov.

Ďalšie otázky pre špekulantov
Odpovede a komentáre

Leave a Reply