Skip to content
 

Juhokórejskí stredoškoláci sa učia aj 16 hodín denne

Denník SME nedávno uverejnil článok Jána Žilinského, bývalého lektora na Kyungpook National University v Daegu (Južná Kórea). Popisuje v ňom mimoriadne tvrdú prípravu juhokórejských stredoškolákov na Soo­neung – prijímacie skúšky na vysokú školu. Tento náročný test trvajúci od 8.40 do 17.35 hod (!) sa píše naraz v celej krajine a rozhoduje o budúcnosti mladých ľudí.

„Vyučovanie na stredných školách sa končí okolo štvrtej poobede a väčšina žiakov ostáva v triede nad knihami minimálne do deviatej, ak sú rodičia pohodoví, ak nie, tak do polnoci,“ uvádza Ján Žilinský.

Mimochodom, situácia v čínskych školách je veľmi podobná. Veľmi dobre ju vystihuje napríklad hodinový dokumentárny film „I Wanna Be Boss“ režisérky Marije Meerman (6-minútový trailer k nemu sa dá nájsť na YouTube). Zachytáva neuveriteľne tvrdú (z nášho pohľadu až krutú a neľudskú) prípravu žiakov najlepšej strednej školy v strednej Číne (školy č. 2 v Chongqingu) na maturitné skúšky.

Píšeme o tom preto, lebo sa nás to týka, hoci ide o dianie v geograficky vzdialených krajinách. Tieto krajiny sa totiž zapájajú do medzinárodných testovaní typu PISA či TIMSS a dosahujú v nich najlepšie výsledky. Tým zároveň nastavujú „medzinárodnú latku“, s ktorou sa ostatné krajiny porovnávajú. Napokon, už aj minister Čaplovič sa nechal počuť, že by sme sa mali inšpirovať čínskym školstvom. Bol by to mimoriadne hlúpy nápad, našťastie je tu istá poistka: školské systémy sú veľmi silno naviazané na národné kultúry a tradície. Slovenskí žiaci a rodičia nikdy nebudú uvažovať tak ako tí čínski, preto ani prenos čínskeho či kórejského „kultu vzdelávania“ ku nám nehrozí. A treba dodať, že našťastie. Ako totiž Ján Žilinský vo svojom článku konštatuje, „keď od jediného dňa závisí, ako bude vyzerať zvyšok vášho života, zo skúšok sa môže stať záležitosť života a smrti. Do posledných dvoch ročníkov strednej školy je nabaleného toľko tlaku a stresu, že samovraždy vyhorených žiakov nie sú ojedinelé. Väčšina s duševnými jazvami prežije, ale za akú cenu?“ Nikdy by sme pri plánovaní vzdelávania našich detí nemali zabúdať na zásadné otázky zmyslu a kvality života. A to ani vtedy, keď to robí naša ekonomická konkurencia.

Vladimír BURJAN
Vyšlo v rubrike Číslo na zamyslenie
v časopise DOBRÁ ŠKOLA v januári 2013

Leave a Reply