Skip to content
 

Domáce vzdelávanie a historická pamäť

Zdanlivo neškodný a okrajový návrh dvoch poslancov KDH na rozšírenie možností domáceho vzdelávania vyvolal v uplynulých týždňoch nečakane živú a emotívnu diskusiu (najmä medzi pedagógmi). Téme sa budeme podrobnejšie venovať aj v decembrovom čísle DOBREJ ŠKOLY v rubrike Pre a proti. Tu by som sa chcel vyjadriť iba k jednému argumentu odporcov, ktorý zaznieva čoraz častejšie a s čoraz väčšou razanciou: údajne hrozí riziko zneužívania domáceho vzdelávania rôznymi sektami na nekontrolovanú indoktrináciu detí. Ak tomu správne rozumiem, tento argument v sebe implicitne obsahuje názor, že je bezpečnejšie a rozumnejšie nútiť deti chodiť do školy, ktorá ich od niečoho podobného ochráni.

Priznám sa, že nechápem, ako niečo také možno tvrdiť vo svetle našej vlastnej historickej skúsenosti. Mali sme tu predsa desaťročia socialistickej školy, ktorá (najmä v 50. rokoch, ale aj neskôr) masívne indoktrinovala milióny detí v záujme „sekty”, ktorá uchopila moc v štáte. Predtým sme tu mali školstvo Slovenského štátu, v ktorom sa všetci žiaci povinne učili pri tónoch slovenskej štátnej hymny hajlovať a nenávidieť Židov a Rómov. Ešte predtým tu fungovalo cirkevné školstvo, ktoré tiež bolo všetkým iným, len nie ideologicky neutrálnym klubom priateľov vzdelanosti.

Ak by mala púha teoretická hrozba „vymývania mozgov” niekoľkých desiatok detí slúžiť ako argument proti povoleniu domáceho vzdelávania, potom by sme –  v duchu rovnakej logiky – mohli žiadať aj zrušenie štátneho školstva. Rovnako totiž hrozí, že by niekedy v budúcnosti mohlo byť zneužité na nežiadúcu indoktrináciu, a to celej mladej generácie, nie desiatok detí. A na rozdiel od domáceho vzdelávania v tomto prípade nejde iba o nejakú hypotetickú úvahu, ale históriou opakovane potvrdenú smutnú realitu.

Vladimír BURJAN

5 Comments

  1. pb says:

    Keďže tu nie je like, píšem “výborné”.

  2. Dagmar Kolevová says:

    Ja som tej nehoráznej mienky, o ktorej hovoríte. Ja sa obávam zneužitia domáceho vyučovania. Najprv by som chcela podotknúť, že Vaše videnie problému je tendenčné a účelové – čo sa nečudujem. A potom – chápem, že nevidíte nebezpečie. Ako to vyjadriť. A nedopustiť sa niečoho nevhodného. Nedá sa. Okrem siekt, ktoré poznáme alebo nepoznáme, je tu jedno významné náboženstvo. V Európe ešte nedávno – historické nedávno – nebolo. Dnes sú ho milióny zástupcov. Druhá generácia, ktorej je bránené voliť. Prečo asi…Deti, ktoré sú ako iné. Mládež, ktorá sa baví. A predsa. Kde slovo otca je sila. Zákon. Druhá generácia sa búri. A predsa…Po svadbe zavanie zákon stredoveku. U mnohých. Na rozdiel od Vás – zrejme – poznám tých ľudí. Niektorí boli mojimi priateľmi. Ženy. Hlavne ženy. Muži ženy za priateľky nemajú. Divné ? Vedela by som písať hodiny. A určite by ste schytali KO. Verte, neverte. Je mi to jedno. Čas mi dá za pravdu.

  3. Pani Kolevova, v com je podla Vas moje videnie tendencne? V com je ucelove? Preco sa tomu necudujete? Akosi vobec nerozumiem tomu, co ste chceli povedat…

  4. Dobrý den, zdravím ze sousedství.
    Dovolím si upozornit na situaci v ČR. Současná legislativní úprava umožňuje individuální vzdělávání na 1. stupni ZŠ již dlouho. V květnu 2007 schválilo MŠMT Vyhlášení pokusného ověřování individuálního (rozuměj domácího) vzdělávání na 2. stupni základní školy, kterým se mj. zabývá Výzkumný ústav pedagogický. Za celou tu dobu jsme nebyli svědky toho, co zde popisujete jako “zneužitia domáceho vyučovania”. Ač souhlasím, že domácí vzdělávání se musí dobře připravit a i takové věci nelze zcela vyloučit. Přínos pro demokracii a celou společnost ale podle mého názoru převažuje. Obavy ze zneužívání tohoto institutu mají typicky lidé, kteří o domácím vzdělávání slyší prvně či z médií a nemají s ním žádnou zkušenost.

    Přeji chladné hlavy při rozhodování
    ON

  5. Dagmar Kolevová says:

    Dobrý deň, debata vznikla už na FB. A ja v podstate ani nemám ešte ujasnený názor, a teda určite nie nutne negatívny. Len mám isté postrehy. Ide mi o slobodu – ako Vám. Len inak. O slobodu mladých žien – okrem inej. Dievčat, ktoré môže fanatické náboženstvo odtrhnúť od rovesníčok, od podnetov z okolia – zakázaného okolia. Ako žena možno reagujem citlivejšie na isté veci. Mňa poburuje, keď zájdem za hranice a vidím v horúčavám zababušenú ženu. Len som uvažovala. A dosť pádny dôvod je zrejme aj to vzdelanie – tlak na učiteľov ZŠ a nepomerné bakalárske vzdelanie doma. Viem, tu padol argument, že si rodina isté služby môže zaplatiť – napr. jazyk. Aby úroveň zodpovedala istým štandardom. Mne je tá doba proste krátka. Koľko o tom hovoríme – pár dní. A už sa chystá zmena v parlamente. Prirýchle.

Leave a Reply