Skip to content
 

Ako byť lepším učiteľom (1.) – Úloha dňa

Toto je prvý zo série príspevkov, v ktorých postupne predstavím rôzne námety a aktivity vhodné pre učiteľov, ktorí chcú na sebe pracovať a profesionálne rásť. A tiež tých, ktorí chcú, aby ich vyučovanie aj po rokoch bavilo a napĺňalo. Vít Hejný hovorieval: „Moja práca v škole – to sú pre mňa vedecké experimenty.“ Aj v mojich námetoch často pôjde o akési malé experimenty. Pokusnými subjektmi v nich budete väčšinou vy sami.

Chybičky
Občas si sami uvedomíme, že máme v niečom rezervy, inokedy nás na naše chyby či zlozvyky upozorní okolie. Nemá zmysel preto plakať. Lepšie je na sebe trochu popracovať a pokúsiť sa odstrániť aspoň tie „nedokonalosti“, o ktorých vieme. Ponúknem vám istý návod, ako na to. Objasním ho na príklade niektorých chýb, ktorých sa pri svojej práci dopúšťajú učitelia. Jeden hovorí príliš rýchlo, druhý povie v každej vete dvakrát “takže“, tretí stojí celý čas pred tabuľou…

Zoznam
Spísali ste si niekedy zoznam vlastných profesionálnych „nedostatkov“ (teda aspoň tých, ktoré si sami uvedomujete)? Ak nie, tak si ho čo najskôr urobte. Nemusíte ho vyvesiť v zborovni na nástenku – bude to vaša súkromná, priam intímna vec. Ale je to dôležitý prvý krok k náprave. Určite si s trochou námahy vybavíte nejaké svoje „slabé miesta“. Skúste si tiež spomenúť, čo vám občas naznačuje okolie – žiaci, kolegovia, rodičia.

Keď si vytvoríte svoj tajný zoznam, hra sa môže začať. V pondelok ráno si zo zoznamu vyberte jeden svoj zlozvyk či chybu a rozhodnite sa, že celý deň venujete tomuto problému. To znamená, že na všetkých hodinách sa budete zameriavať na tento konkrétny nedostatok. Neustále sa budete kontrolovať a sústrediť na to, aby ste ho korigovali.

Lístoček
Pre istotu si vyrobte aj lístoček (povedzme veľkosti navštívenky), na ktorý si napíšete pripomienku toho, čo máte celý deň robiť. Napríklad: „Hovoriť hlasnejšie“ alebo “Klásť žiakom viac otázok“, prípadne „Pozerať sa žiakom do očí“. Ak sa bojíte, že by lístok niekto uvidel a čudoval sa, čo to stvárate, môžete si naň napísať iba tajomné „Úloha dňa“. Podstatné je, aby ste si pri každom pohľade na lístoček spomenuli na svoj denný záväzok. Lístoček môžete mať počas hodín položený na katedre, založený v učebnici, vložený vo vrecku, do ktorého si počas výkladu dávate ruku, proste niekde, kde naň každú chvíľu natrafíte.

Vyhodnotenie
Na konci každej hodiny si skúste uvedomiť, koľkokrát ste si na úlohu dňa spomenuli a ako často ste skorigovali svoje správanie. Spočiatku buďte pripravení na neúspechy: možno si na úlohu dňa spomeniete prvýkrát až pri opúšťaní triedy. Ale ak túto hru budete hrať pravidelne (aj niekoľkokrát týždenne), časom sa určite začnete zlepšovať.

Dodatok pre „dokonalých“
Ak vám náhodou nenapadá žiadna chyba, zlozvyk či nedostatok, ktorý by ste potrebovali na sebe korigovať, určite si na prvé miesto zoznamu napíšte „zlepšiť sebareflexiu“. A na ďalšie miesta si možno niečo vyberiete z nasledujúceho menu:

  • Hovoriť hlasnejšie
  • Hovoriť tichšie
  • Hovoriť pomalšie
  • Zreteľne artikulovať
  • Vyhýbať sa často opakovaným slovám – „barličkám“ vo svojom slovnom prejave
  • Pustiť k slovu aj žiakov (neviesť celú hodinu monológ)
  • Nechať žiakov dohovoriť, aj keď hovoria pomalšie, alebo keď je zrejmé, že to, čo hovoria, nie je správne (neskákať im do reči)
  • Klásť žiakom viac otázok
  • Pýtať sa žiakov na ich názor
  • Rozdávať pochvaly a povzbudenia
  • Písať na tabuľu čitateľne
  • Prechádzať sa medzi lavicami (nestáť celý čas pred tabuľou)
  • Obracať sa na viacerých žiakov (nekomunikovať iba s jedným)
  • Sledovať počas hodiny neverbálne reakcie žiakov
  • Riešiť všetko pokojným hlasom (nerozčuľovať sa)
  • Komunikovať počas hodiny aj so slabšími žiakmi (nielen s najlepšími)
  • Nezabúdať na humor – na každej hodine by sme sa mali so žiakmi aspoň párkrát spoločne zasmiať

Napadá vám ešte niečo? Navrhnite ďalšie položky do zoznamu, ktoré by mohli byť užitočné pre vašich kolegov. A nezabudnite si vziať v pondelok do triedy svoj lístoček s úlohou dňa!

Pokračovanie seriálu:
Ako byť lepším učiteľom (2.) – Pedagogický denník

Vladimír BURJAN

6 Comments

  1. PavkaHu says:

    Děkuji za téma. I když v tuto chvíli nestojím zrovna za katedrou, těším se na další díly. Zlepšovat je vždy co 🙂

  2. Iste, tá technika nie je viazaná priamo na učiteľskú profesiu. Ja mám napríklad problém, že si počas prednášok neviem priebežne strážiť čas. A aj keď si napíšem lístoček a dám si ho niekam “pod nos”, stáva sa, že sa naň prvýkrát pozriem 5 minút po vypršaní času. 🙂

    • Jarka says:

      Dobrý článok, myslím, že o uvedené veci sa cielene snažím, hoci nie vždy sa to podarí aj uskutočniť. Stráženie času je aj u mňa problém. Osvedčilo sa mi začať končiť vyučovaciu hodinu cca 25 min. po jej začatí 🙂 . Vždy to akurát do vypršania 45 minút stihnem. Myslím, že takýto stav vyučovacej hodiny, kedy sú žiaci aktívni, komunikatívni, chtiví… je oveľa lepší, ako keď sú apatickí.

  3. miro babinsky says:

    Učím najčastejšie dospelých a preto pre mňa nie je problém opýtať sa priamo kde je chyba. Ja si spomínam na učiteľku na gymnáziu, ktorá mala na tento účel svojho “bonzáka” medzi študentami, ktorého si volala po hodine do kabinetu. Môj point je: získať najprv spätnú väzbu. Môžem odporúčať ešte ďalšiu techniku: nahrať sám seba na mobilný telefón.

  4. Katica says:

    Pri mladších žiakoch odporúčam pridať dotyk, pohladenie. Ale pozor, pri starších by sa to mohlo vysvetliť kadejako 🙂

Leave a Reply