Skip to content
 

Čo budete od septembra robiť inak?

Niektorí ľudia majú pocit, že práca učiteľa je málo kreatívna a príliš monotónna – učiteľ predsa musí stále dookola rozprávať žiakom to isté. V horšom prípade niekoľkokrát za deň (ak učí v paralelných triedach), v lepšom prípade v ročných cykloch. Pytagorova veta sa predsa z roka na rok nemení… Zdanie však klame. Áno, nájdu sa aj učitelia, ktorí po rokoch skĺzli do automatizmu a rutiny. Nie je to však pravidlom a rozhodne to nie je dané podstatou učiteľskej profesie. Skôr povahou jednotlivcov, ktorí si vybrali nevhodnú profesiu alebo im vyhovuje robiť veci s minimálnou námahou.

Dobrý učiteľ by však nikdy nič neučil dvakrát rovnako. Kvalitné osobnosti prirodzene cítia vnútornú potrebu neustále na sebe pracovať, zdokonaľovať sa, hľadať nové spôsoby, ako robiť svoju prácu kvalitnejšie. Nie pre uznanie od kolegov, vyšší plat, tituly či ocenenia – tých sa aj tak väčšinou nedočkajú. Ale pre seba – aby ich učenie stále bavilo a napĺňalo dobrým pocitom. Aj keď budem Pytagorovu vetu učiť desiatykrát, môžem ju učiť trochu inak ako predtým. Keď pre nič iné, tak preto, že ja som iný ako pred rokom a žiaci, ktorých učím dnes, sú iní, ako tí, ktorých som učil naposledy. Môžem vyskúšať niečo nové, o čom som predtým nevedel. Môžem sa sústrediť na niečo iné ako minule… Dobrý učiteľ si nájde vždy dosť dôvodov na zmenu a na hľadanie a skúšanie nového.

Až prekonáte prirodzené štádium totálnej vyčerpanosti, s ktorým väčšina učiteľov začína leto, skúste si sami pre seba urobiť malý plán svojho profesného rastu pre budúci školský rok. Možno to znie príliš honosne, ale nechcem po vás nič zložité. Len sa trochu zamyslite nad tým, ako ste učili v uplynulom roku, v čom sa vám príliš nedarilo, kde ste cítili rezervy a premyslite si, čo by ste mohli od septembra robiť v škole inak. A sformulujte si 3 – 4 konkrétne predsavzatia. Ak si neviete predstaviť, ako by mohli vyzerať, tu je zopár ukážok:

  • Pokúsim sa pôsobiť na hodinách uvoľnenejšie, priateľskejšie, menej formálne.
  • Budem sa snažiť, aby na mojich hodinách bolo viac humoru.
  • Budem svojich žiakov viac chváliť a menej karhať.
  • Budem na svojich hodinách menej hovoriť a viac počúvať.
  • Nájdem spôsob, ako účinnejšie pomáhať najslabším žiakom v triede.
  • Budem viac dbať o intelektuálny rozvoj najlepších žiakov v triede.
  • Dôkladne si premyslím svoj systém hodnotenia žiakov.
  • Budem sa snažiť získavať spätnú väzbu od žiakov (čo ich zaujíma, čo ich nudí, čo vnímajú ako užitočné, čo ako zbytočné, čo je pre nich príliš ťažké či nepochopiteľné, čím by vedeli prispieť k vyučovaniu, čo by navrhovali robiť inak…)
  • Budem sa viac zaujímať o mimoškolský život svojich žiakov.
  • Zoznámim sa s Facebookom a preskúmam, či by sa dal v mojej pedagogickej práci nejako rozumne využiť.
  • Začnem si viesť „pedagogický denník“, do ktorého si budem značiť zaujímavé javy, ktoré sa odohrali na hodinách.
  • Požiadam kolegov, aby sa išli pozrieť na niekoľko mojich hodín a dali mi spätnú väzbu.

Tak ako, oslovilo vás niečo? Alebo si dáte iné, vlastné predsavzatia? Ak nie sú príliš osobné, podeľte sa o ne s ostatnými. Možno vám budú vďační za inšpiráciu.

 

Vladimír BURJAN
(Text vyšiel v októbri 2011 v mesačníku DOBRÁ ŠKOLA.)

One Comment

  1. zuzana says:

    pedagogický denník ešte nemám :-( ale tak vďaka … krásne leto všetkým

Leave a Reply