Skip to content
 

Počúvajme každého, kto nám má čo povedať

Včerajšok som strávil na zaujímavej a chvíľami pomerne búrlivej konferencii o Planéte vedomostí. Vďaka dvom videozáznamom z vystúpenia Martina Mojžiša, ktoré sú prístupné na webstránke časopisu .týždeň, prebieha na internete nebývalo živá diskusia o tejto akcii, o Martinovom vystúpení, o reakciách publika naň a, samozrejme, aj o samotnej Planéte vedomostí. (Malé vysvetlenie: Martin Mojžiš bol jediný z oslovených oponentov Planéty, ktorý prijal pozvanie verejne prezentovať výhrady pred publikom, o ktorom bolo vopred jasné, že Planétu vedomostí jednoznačne podporuje.)

Asi vás neprekvapí, že aj ja mám na Planétu vedomostí svoj názor. Áno, mám, dokonca nie jeden. Keďže však mám pocit, že väčšina podstatných argumentov v diskusiách už zaznela, necítim potrebu pridávať vlastné pojednanie o všetkých PRE a PROTI, ktoré mi víria hlavou (je ich dosť na každej miske váh). Rozhodol som sa však zareagovať na jeden moment zo včerajšej konferencie, ktorý je podľa môjho názoru pre budúci osud nášho školstva dosť nebezpečný. Chcem učiteľov verejne vyzvať, aby niečo, čo sa včera opakovane udialo, už nikdy viac nerobili. O čo ide?

Viacerí účastníci konferencie verejne aj v kuloároch upierali Martinovi Mojžišovi právo vyjadrovať sa k celej problematike. Jeho vystúpenie bolo niektorými prítomnými doslova zmetené zo stola s odôvodnením, že sám nie je učiteľom, je „iba“ vedcom-fyzikom či dokonca „iba“ novinárom, že nemá pedagogické vzdelanie ani pedagogickú prax, že nerozumie deťom, že si Planétu sám v praxi nevyskúšal, že sa nešiel pozrieť na vyučovacie hodiny atď. K takémuto prístupu mám hneď dve výhrady:

Prvá: Práve v prípade Martina Mojžiša to nie je pravda.
Druhá: Aj keby to všetko bola stopercentná pravda, učitelia nemôžu týmto druhom argumentov reagovať na niekoho, kto sa vyjadruje k ich práci.

Vezmime to po poriadku. Martin Mojžiš nie je „iba“ fyzik-vedec. Martin Mojžiš je, resp. dlhé desaťročia bol, vysokoškolským učiteľom, ktorý v rámci svojho úväzku pripravoval aj budúcich učiteľov fyziky. A na rozdiel od mnohých iných „učiteľov budúcich učiteľov“ sa o problematiku ZŠ a SŠ a vyučovania fyziky celé tie roky hlboko a aktívne zaujímal. Ale nielen to. Martin Mojžiš je jedným z najlepších popularizátorov vedy, akých kedy Slovensko malo. Trúfam si odhadnúť, že svojimi článkami v .týždni a vystúpeniami pod Lampou zaujal a pritiahol k fyzike mnoho mladých ľudí a aspoň trochu tým zachraňuje to, že náš školský systém a niektorí zlí fyzikári množstvo mladých ľudí zbytočne od fyziky na celý život odpudili. V súčasnosti je Martin Mojžiš novinárom, ktorý sa (popri iných témach) systematicky a dlhodobo venuje práve problematike základného a stredného školstva. Stačí si pozrieť jeho video k Mikolajovej reforme či články v .týždni. Nuž a malá úvaha na záver: Martin Mojžiš má pravdepodobne presne toľko pedagogického vzdelania a pedagogickej praxe ako minister Jurzyca. Znamená to, že Martinova kvalifikácia by stačila na to, aby bol ministrom školstva. Prečo by potom nemala stačiť na to, aby sa vyjadroval k Planéte vedomostí?

A tým sa dostávame k druhému, zásadnejšiemu bodu. 95 % rodičov, 95 % novinárov či 95 % politikov nemá pedagogické vzdelanie ani pedagogickú prax. Každému rodičovi, novinárovi či politikovi, ktorý niečo povie na adresu učiteľa, školy či nášho školského systému, by bolo možné povedať: „Vy do toho nemáte čo hovoriť – nemáte pedagogické vzdelanie, nemáte pedagogickú prax, nerozumiete deťom, neskúsili ste si to. Vy sa radšej venujte svojej vede, architektúre, medicíne, záhradke… My sme tu pedagogickí odborníci a najlepšie (dokonca jediní?) vieme, ako to má byť.“ Takýto mentálny postoj učiteľov k okoliu je u nás, žiaľ, pomerne rozšírený a zakorenený. Je však nesprávny, škodlivý a je jednou z príčin, prečo je naše školstvo také, aké je…

Nedávno som vo svojom článku Päť P, ktoré by postavili naše školy na nohy zaradil medzi tie dôležité “P” aj Podporu (od rodičov) a Pozornosť (od médií). Po tom, čo som včera zažil, sa pýtam: ako si učitelia a školy predstavujú, že ich budú rodičia (nepedagógovia) podporovať a novinári (nepedagógovia) sledovať a propagovať, keď pri prvom náznaku odlišného názoru zaujmú kŕčovitý obranný postoj a snažia sa všetkých nepedagógov apriori diskvalifikovať?

Pre budúcnosť sa veľmi prihováram, aby sme neriešili formálne kvalifikácie tých, ktorí majú vôbec záujem a ochotu o dianí v našom školstve diskutovať (stále je takých ľudí príliš málo). Omnoho užitočnejšie bude pozorne počúvať, čo títo ľudia hovoria, a vecne, triezvo a bez akýchkoľvek predsudkov sa nad tým zamýšľať. Niekedy to nebudú správne nápady a postrehy. Ale inokedy možno budú. Rozhodne totiž neplatí, že to, čo hovorí „neodborník“, je vždy nesprávne a to, čo hovorí „odborník“, je vždy správne. Pre konkrétny príklad ani nemusíme ísť ďaleko: predpokladám, že obsah Planéty vedomostí tvorili odborníci s pedagogickým vzdelaním a pedagogickou praxou. Napriek tomu je plná chýb.

Vladimír Burjan

52 Comments

  1. Svoj súhlas s názorom v tomto článku som už vyjadril na Facebooku časopisu Dobrej školy, ale hádam by bol vhodný do diskusie aj tu:

    Súhlasím s tým, že argumenty typu “PowerPoint už dávno všetci učitelia ovládajú” sú nepravdivé. Sám vidím, že s PowerPoint-om vie pracovať a zmysluplne ho využívať v rôznych predmetoch možno tak tretina mojich kolegov. Myslím si, že argumenty tých nepriateľsky naladených príspevkov boli vyslovené skôr pod vplyvom emócií a boli zúžené len na jeden uhol pohľadu. Skrátka: On (Martin Mojžiš) nás urazil a ostatné, čo povedal, nie je dôležité. Takto ale konštruktívna diskusia nikdy nevznikne… 🙁

  2. charonme says:

    vyborne napisane. Ak by tie sudruzky k tomu aj nadalej chceli takto pristupovat, tak aby to bolo fer, musi to platit aj opacne. Tie sudruzky sa zas nesmu vyjadrovat k tomu, ako ludia pouziju svoje peniaze. Teraz sa k tomu vyjadruju – chcu, aby peniaze z dani ludi isli na tu ich oblubenu planetu. Vsak sa tam o to trhali ako keby z toho mali mat provizie…

    • supporter says:

      To isté som si povedal aj ja. Ak je niekto ochotný takto sa na verejnosti znemožniť, má to iba dve možné vysvetlenia: buď mu vôbec nedochádza (tie dámy v publiku), alebo má z toho konkrétny osobný prospech (pani poslankyňa).
      Nechcem sa tých učiteliek ani trošku zastávať, len hľadám zdôvodnenie ich správania. Pripísal by som to faktu, že ich názory nikdy nikto nebral do úvahy (reforma, maturitná skúška, kredity…), takže keď konečne ministerstvo ide spraviť krok smerom, ktorý si “vybojovali”, budú zákonite hrýzť a trhať na kusy každého, kto im to chce prekaziť. Pochopiteľné, smutné, neakceptovateľné.

  3. Majo says:

    Ahojte,

    Nahodou som vcera dostal linku na video s Martinom Mojzisom a jeho otvorenej kritike na “Planetu vedomosti”. Asi som teraz v stave, ze ma vela veci pobavi, pretoze som zil 11 rokov v Holandsku a po roku pozerania, co to tu na Slovensku (a to skoro v kazdej oblasti) predvadzame, mi iny stav ani nezostava. Inak odhliadnuc od vybornej Martinovej argumentacie, ktora hranici az zo zdravym sedliackym rozumom, mi pripadal ako Maly Princ na planete, ktoru sam vo svojej prednaske aj skoro pomenoval. Ked mam byt ako objektivny pozorovatel, ktory sice neodpracoval v skolstve tie roky “driny”, ale nieco len sa na mna nalepilo, ak mam byt niekto, kto nezavislo pozoruje diskusiu “davu” a jedneho, co chce davu nieco vysvetlit, tak mi znova nezostava nic ine ako sa usmiat.

    Este sa vtratim k PowerPointu, pretoze ten ma pobavil naozaj dobre. V Holandsku som ucil (ako dobrovolnik) deti na zakladnej skole a tak ako aj na Slovensku bolo v skolach kopu techniky ako elektronicke tabule, pera, atd … Holandski ucitelia sa nepocitovali spiatocnictvo ked vytiahli logaritmicke pravitko, aby ukazali ako sa dal linearnym posuvanim krasne exponencialne a logaritmicky pracovat a mam pocit, ze isli viac do podstaty veci ako keby vytiahli najmodernejsiu techniku, kde staci stlacit jednen, nanajvis 2 knofliky. Napriek tomu vsetku tu novu techniku vyuzivali naplno. Na Slovernsku mam 3 dcery na zakladnej skole a tiez tu maju elektronicke tabule, pera, atd, ale ich vyuzitie je asi take ako pisanie textu na quad-core PC a este k tomu ucitelov zatazuju kurzy a ucenie sa noviniek na vydobytkoch, ktore po tej Martinovej prezentacii tak ospevovali. A Power Point = to je len jednoduchy nastroj, ktory splna vsetky multimedialne kriteria, cize je aj moderny a jednoduchy (vsak tam zaznelo, ze vsetci v nom na tej istej konferencii prezentovali).

    A este ma zaujalo nieco, Martin urobil lepsiu pracu za par vecerou v priebehu jedneho tyzdna ako obrovsky tim ludi (fundovanych) a ekonomicky vzate za par centov. To je to co vidim ako najvacsi rozdiel medzi Holandskom a Slovenskom. Tam za minimalne centiky idu do maximalneho uzitku, tu za minimalny uzitok idu do maximalnych penazi (a to nehovorim len o skolstve).

    Aby som vsak nepisal dlhsii diskusny prispevok ako Martinove vystupenie a Vladov clanok, tak koncim. Vcera som sa dobre pobavil a aj znova pozastavil, ze je skoda, ze mame tak malo Martinov Mojzisov.

    Majo.

    • Eugen Šimko says:

      Majo,

      pred chvíľou som si pozrel prezentáciu pána Mojžiša …

      V plnom rozsahu s ním súhlasím, čo sa týka skoro všetkého. Na druhej strane súhlasím v plnom rozsahu s tým, čo si napísal.

      Napriek tomu som v pomykove v jednej veci … Tých 6000 eur za jednu tému a porovnanie s programátorským časom. Ak sa bude využívať povedzme 5 aplikácií, tak je prepočet 1200 eur na jednu aplikáciu … To tam od pána Mojžiša akosi nezaznelo.

      Samozrejme, vidím alternatívne riešenia (Ty si ich krásne naznačil). Lenže tu treba podotknúť, že problém asi nie je v samotnej planéte vedomostí, ale v spôsobe hodnotenia práce školstva …
      A to si myslím, že je zásadný problém. Myslím si, že najmä rodičia nemajú dobrý systém hodnôt, keď sa pozerajú na výkony školstva na ich deťoch …

  4. Anino says:

    Hm, archu stavali amatéri, Titanik profesionáli 🙂 Pekne si to napísal.

    Anino

    • Yfča says:

      Anino, ako pekne si to vystihol jednou vetou, obdivujem tu trefnost!

    • Foto69 says:

      Geniálne povedané Anino!
      A skrýva sa v tom ešte viacej pravdy ako sa na prvý pohľad zdá.
      Titanic aj P.V. totiž stavali uznávaní profesionáli z techniky, ktorí ale nevedeli toho veľa o zaoceánskej plavbe. Že sa Titanic potopil, nebola náhoda…

    • Sachar says:

      No tak chlapci, toto by chcelo trochu kritickeho pohladu s tou Archou a Titanicom a taktiez profesionalmi a amatermi. Za prve, kto staval a ci staval Archu asi tazko dokazeme. Ano Titanic stavali profesionali, ale profesionali zaroven postavili aj mnozstvo bezchybne fungujucich lodi, takze spomenme aj toto ked uz spominame Titanic. Okrem toho, keby si to s Titanicom nenamierili rovno na ladovec, tak dnes mozno ani nevieme, ze nejaky Titanic bol. Samozrejme aj profesionali su len ludia, nie bohovia a mozu zlyhat to je jasne. Vsetko je vsak o pravdepodobnosti. Urcite vsak profesionali postavili viac dobre fungujucich lodi a strojov celkovo ako amateri, takze nezavadzajme jednym prikladom a jednym pseudoprikladom, ktore nehovoria o nicom. Polozte si sami pre seba otazku. Sadli by ste do lietadla, ktore postavili profesionali alebo amateri?
      Tymto vsak nechcem povedat, ze nesuhlasim s Martinom Mojzisom, prave naopak. Ja vsak nepovazujem Martina Mojzisa za uplneho amatera prave naopak. Jednak ma skusenosti ako vysokoskolsky pedagog kde hranica medzi vyssimi rocnikmi strednej skoly a nizsimi vysokej skoly nie je priepastna. Dalej sa intenzivne venuje problematike zakladoskolskeho a stredoskolskeho vzdelavania a ma ten dar vediet vysvetlit zlozite veci absolutne jednoducho co je mozne vidiet aj Pod lampou. Cize ja Martina Mojzisa urcite nepovazujem, za nejakeho amatera len tak s ulice, ktory prisiel prezentovat svoje mudrosti, ale za skuseneho profesionala aj ked priamo a prakticky nepracuje v tejto oblasti. Jeho prednaska na temu Planeta vedomosti bola vynikajuca a jej najvacsi prinos nevidim v usetrenych peniazoch. Vidim ho prave v tom, ze v jeho prednaske boli deti vedene ku vlastnemu rozmyslaniu, nabadaniu deti aby sami prisli na to ako to naozaj je a to je velmi prinosne v porovnani s Planetou vedomosti, ktora len hovori je to takto a ty sa to tak nauc a nerozmyslaj. Bohuzial velky problem je prave to, ze deti nie su vedene k tomu aby samostatne rozmyslali a riesili problemy. Su naopak skor vedene len ku mechanickemu memorovaniu pouciek.

    • matia says:

      skutočne trefné! 🙂 nechcem veľmi vyvyšovať toho odvážlivca priezviskom Mojžiš, ale obrazne povedané, viac sa hodí k úspešnej arche ako k neúspešnému Titanic-u.. Zvláštna paradoxná symbolika. Za nefundovanými laikmi sa mnohokrát skrývajú zanietené všestranné osoby a trebárs aj s pedagogickým zmýšľaním a didaktickým talentom.. Toľko predsudkov, obmedzenosti a až absurdných argumentov sa vyskytlo po M.Mojžišovom príspevku, že už len spôsob argumentácie ukáže, kto je nakoľko pedagogicky kompetentný. Veď správny pedagóg dá žiakom alternatívu, pýta sa na názory, aj si ich vypočuje a v pokoji argumentuje. Pani doc. RNDr. Brestenská, CSc. predviedla úbohé divadlo. Desím sa, ako sa bude školstvo ďalej vyvíjať a na zemi zvíjať.

  5. :-))))))))))) Si ma pobavil, Anino!

  6. kventin says:

    toto bude sice nosenie sov do Aten, ale neda mi:

    na stranke modernivyucovani.cz je prezentacia PV

    zaujal ma slajd nazvany Gravitacna sila (pekny obrazok, tak som ho rozklikol ako prvy). hlavny text (otázka) znie, citujem:

    “””
    Môžeme zaobchádzať so zemskou príťažlivosťou rovnakým
    spôsobom ako s príťažlivosťou hmotného bodu tej istej
    hodnoty, akú má Zem umiestnená v rovnakom strede?
    “””

    ehm. vsetci vieme, co sa chcelo povedat, ale hlavu ani patu to nema. co to ma, je podobnost s vysledkom automatickeho prekladu. [10 min otazok na uja gugla…]

    rovnaky slajd, obrazky, vsetko. v originali uloha znie:

    “””
    Can we treat terrestrial attraction in the same way
    as the attraction exerted by a point mass of the same
    value as the Earth located at the same centre?
    “””

    co uz je jasne a zrozumitelne.

    mam tomu rozumiet tak, ze cela praca odvedena fy Agemsoft je vlastne len zly preklad existujucich materialov?

    (na druhu stranu zacinam rozumiet co robilo tych “250 ajtakov tri roky”)

    podotykam, ze sa jedna o nahodnu obrazovku.

  7. kventin says:

    aha, tak nefunguju linky.

    ten original je na serveri yteach bodka com

    nazov slajdu: Attraction between point masses and homogeneous balls
    subject: Physics
    Grade: Years 17-19
    Resource types: Student activity

  8. Mario says:

    Po zhliadnuti tej “diskusie” a hysterickej a vztahovacnej reakcie pritomnych ucitelov som zmenil pohlad na problem naseho skolstva. Doteraz som si myslel, ze problem je vyhradne na strane ministerstva, ktore monopolizuje osnovy a zvazuje ruky ucitelom. Vidim ale, ze aj po tom ako ucitelia obdrzali podstatne viac volnosti v uceni, niesu schopny s tou volnostou narabat. Zdesene som pozeral na tie ucitelky ako z celej plejady rozumnych argumentov zo strany pana Mojzisa si zobrali za svoje jedine to, ze on ich nema co poucat o ich remesle. Ak tieto ucitelky maju v buducnosti ucit moje deti, tak to ich radsej budem ucit sam doma pri internete pokial to bude mozne a ak to bude nutne, tak si spravim osobny prijimaci pohovor s kazdou ucitelkou pred tym, ako zacne ucit moje deti vo vyssich rocnikoch. Som zhrozeny z mentalneho nastavenia tych uciteliek.

    • kventin says:

      pochopitelna reakcia, lenze…

      “Ak tieto ucitelky maju v buducnosti ucit moje deti, tak to ich radsej budem ucit sam doma pri internete pokial to bude mozne”

      mmm, asi nie.

      neviem, ci sa uz nieco zmenilo, ale este nedavno nebolo mozne ucit deti doma — jedine, ze by ste sami mali pedagogicke vzdelanie (podotykam, ze ak mala skola problem zohnat vyuceneho pedagoga, mohla si vybavit vynimku a _deti v skole mohol ucit clovek bez ped.vzd._ (to mam potvrdene z praxe)).

  9. Aqua says:

    Mňa úplne odrovnala súdružka Brestenská (spolupretláčateľka Infoveku – projektu za miliardy SK na báze ako to povedal diskutér vyššie “… najvacsi rozdiel medzi Holandskom a Slovenskom. Tam za minimalne centiky idu do maximalneho uzitku, tu za minimalny uzitok idu do maximalnych penazi”).
    Tie jej argumenty sú naozaj úžasné … Toto je človek, ktorí vo významnej miere spolurozhodoval o rozvoji školstva.

    Celkovo mám z tých reakcií učiteľov pocit zúfalstva (to naše školstvo je na úrovni súdnictva, teda v úplnom hnoji).
    Aspoň trošku svetla som uvidel, keď sa vyjadrili tie dve mladé učiteľky na konci záznamu, aj o tom, že konkurencia (v dostupných materiáloch pre učenie) je veľmi potrebná.

  10. majkatarajka says:

    Ja sa ale učiteľom nečudujem, že bojujú za Planétu vedomostí. Dlhé roky si museli robiť všetky materiály potrebné k modernejšiemu vyučovaniu sami. Teraz dostali niečo už hotové, celkom pekné a ihneď použiteľné. Na margo spomínaného Holandska. Je to pekné, že sa porovnávame s ním. Už Testovanie 9 sa hodnotilo podľa holandského modelu. Ale kedy dostanú slovenskí učitelia plat tých holandských?!

    • YaDo says:

      Ono to celkom tak asi nebude… Problem bude skor v tom, ze dotycne damy maju porobene certifikaty na skolenie ucitelov v PV. Ak sa PV nerealizuje, ony pridu o biznis. Tolko k nezavislosti 🙂

  11. vav says:

    Priznám sa, že celú otvorenú diskusiu na tému PV vnímam s rozpakmi…Vnímam a počúvam v nej ľudí, ktorých som tak asi pred 10 rokmi osobne veľmi dobre poznala a vážim si ich dodnes pre ich entuziazmus a snahu posunúť vzdelávanie na Slovensku na vyššiu úroveň. Som si 100% istá, že si zaslúžia od verejnosti slová vďaky a pochvalu.
    Na druhej strane s odstupom času a možno tak trochu aj z iného uhla pohľadu, keďže dnes dlhodobejšie žijem a pracujem hlavne mimo školstva v zahraničí, sledujem a pocíťujem, že Slovensko je krajina, kde sa žiaľ, tak ako aj kedysi v správnom čase pramálo diskutuje o veciach rozumných…platí to aj o školstve. A to je možno aj príčina celej nepochopenej diskusie.
    Áno PV je úspech, ktorý sa po prvých krokoch veľkej skupiny nadšených ľudí z Infoveku v podobe Edukačných balíkov určite fantasticky podaril a posunul vyššie úroveň dnešného vzdelávania. Viem o čom hovorím, pretože som sa na ňom nemalou mierou tiež podielala.
    No tak, ako to v živote býva všade, stále je čo zdokonaľovať a skvalitňovať. Prečo sa tomu bránime?
    To vie každý rozumný človek a učiteľ samozrejme taktiež. Teda mal by vedieť…:-(.
    Rozumiem tomu, že dnes žiaľ všetci stále menej žijeme v oblasti sociálnej a stále viac v oblasti ekonomickej. A potom – ľudia sa boja vždy toho, čomu nerozumejú…?
    Čo tak prehodiť postupnosť a diskutovať o veciach rozumných aj na úrovni učitelia a verejnosť a pripustiť alternatívne názory alebo vytvárať kompromisy na začiatku a nie na konci…?To je cesta k úspechu.Veď všetci sme ľudia, všetci snívame, ale každý tak trochu inak…:-D. Domnievam sa, že je absolutne nerozumné nepočúvať a negovať názory iných, nemať citlivý “nos” aj na iných ;-). Tí iní majú predsa iný okruh vedomostí, ktorí nás môže obohatiť. Tak sa tomu nebráňme.
    Veľká väčšina nepedagogickej verejnosti si myslí o pedagógoch, že sme individualistickí a zameraní na vlastný úspech. Prosím v mene pedagógov, aj keď už nie vlastnou vinou medzi nich nepatrím – Nedajme im šancu zdieľať tento názor aj naďalej…

  12. Monča says:

    Ja som si všimla ešte jeden zaujímavý fakt na spomínaných videách, ktorý som pozorovala celé svoje detstvo na základnej a strednej škole. Ani jeden učiteľ (rozumej chlap) sa tam nesprával hystericky, narozdiel od prítomných učiteliek, aj keď mal možno iný názor ako Mojžiš. Všetci učitelia muži, s ktorými som sa v mojej školopovinnej ére stretla, mali prirodzenú autoritu a tak hodinu strávili vyučovaním a nie karhaním nepozorných žiakov. Kdežto učiteľky boli vo väčšine chodiacim uzlíkom nervov, ktorý sa márne snažil autoritu získať nekonečným vrieskaním v triede a prestávky trávil v zborovni húlením jednej od druhej. Evidentne to nie je povolanie vhodné pre všetky ženy, ktoré sa v slabej chvíli rozhodnú študovať pedagogiku, snáď s výnimkou ročníkov 1-4. Asi by sa aj nad týmto mal pán minister zamyslieť, ak chce skvalitniť vzdelávanie.

  13. supporter says:

    Niečo k didaktickým výhradám z publika:
    V niektorej z diskusií k tomu videu som narazil na zmienku o http://www.khanacademy.org a keďže hovorím po anglicky, dozvedel som sa zaujímavé veci. Ten mládenec, ktorý je autorom, pracoval ako analytik v hedgovom fonde. Jeho bratranci/sesternice v inom meste krajiny sa na neho obrátili, lebo mali problém s matematikou na ZŠ. On im spravil video, kde im problém PO SVOJOM objasnil a dal ho na youtube. To bol začiatok, zvyšok spravil internet
    Dnes má Khan vzdelávací portál (bezplatný!!!), kde je vyše 2100 videolekcií, interaktívnych cvičení s premyslenou motivačnou stratégiu (odznaky, ktoré študenti zbierajú, keď zvládnu štúdium) a ďalšie materiály. Má milión registrovaných užívateľov a denne jeho lekcie používa aj 100 000 až 200 000 študentov a učiteľov. Dostáva ďakovné listy od študentov z celého sveta, ktorí až z jeho videí pochopili – po rokoch frustrácie v školských laviciach – že matika sa dá vysvetliť aj pochopiť. Vystupuje ako rečník na konferenciách o vzdelávaní a Bill Gates o ňom povedal, že “Salman Khan nám ukázal, ako bude vyzerať vzdelávanie v budúcnosti”.
    Hovorí, že sa snaží matematiku vysvetľovať tak, ako by potreboval, aby ju vysvetľovali jemu. Pozrite si jeho lekcie – iba čierna tabuľa, farebné kriedy a hlas. Nič viac!!! Powerpoint je oproti tomu technológia zo Star Wars. A Planéta vedomostí… Tým americkým deťom to zjavne nevadí, ale naše, slovenské, by asi krútili nosom, že to je z doby kamennej.
    Nuž a teraz k meritu veci. Salman Khan neštudoval učiteľstvo, ale miliónu amerických učiteľov to nebráni zadávať jeho lekcie ako domáce úlohy či používať ich na hodinách; žiakom a ich rodičom to neprekáža, práve naopak, sú nadšení. Nebránilo to dokonca celej jednej škole, aby s ním začali spolupracovať a v dvoch ročníkoch (5. a 7.) dokonca učia celú matiku bez učebníc – iba z lekcií na KhanAcademy.
    Nepopieram, že ma KhanAcademy nadchla, ale určite nie je mojím cieľom tohto mládenca glorifikovať. Napísal som to preto, že by ma skutočne zaujímalo, ako by sa k takému materiálu postavila p. Brestenská, ŠPÚ, ministerstvo, inšpekcia, metodici alebo slovenskí autori učebníc matematiky. Obhájil by sa Salman Khan pred publikom na konferencii o PV? Dostal by svoju Akadémiu do výberového konania? Vyhral by s najnižšou cenou?
    Určite majú aj V USA množstvo byrokratov, ale majú tam aj Salmana Khana. My máme, našťastie, Martina Mojžiša. Otázkou je, na koho stranu sa postaví slovenská verejnosť.

    • Janka says:

      Ja som si to pozrela je to naozaj výborné a nestojí to ani cent :)sú tam aj ďalšie predemty, potešila ma história

    • Mario says:

      Dakujem vrelo za link na khanacademy. Sam som si pozrel prvych par lekcii z matematiky a urcite si ich casom pozriem ovela viac na ozivenie pameti a aj preto, ze som na strednej niektore z tych veci nepochopil a takto to mozem dohnat. Uplne suhlasim s poslednou castou vasho prispevku. Hrozne rad by som videl reakciu tej hysterickej pani Brestenskej na Khana, keby im on prisiel objasnit o com jeho projekt je a ze je zadarmo a nauci decka tak isto ako PV, mozno este lepsie. Obavam sa, ze ani keby im tam prisiel prednasat sam Jan Amos Komensky, nepochodil by a oni by ho vypiskali lebo on je stara skola a nema im co hovorit o ich uceni. Smutne, presmutne.

      • kventin says:

        re J.A.Komensky

        u nas sa nim ohana kadekto a s velkou radostou.

        takze si malokto uvedomi, ze nezijeme v krajine, kt “dala svetu Komenskeho” ale kt _Komenskeho do sveta vyhnala_.

        (ok, mozno to nie je _presne_ ta ista krajina, ale urcite jej ideovy potomok)

        obavam sa, ze keby ako pisete J.A.K. prisiel prednasat, bol by prinajlepsom trpeny ako “alternativa”. nase deti potrebuju ucitela digitalneho, na baterky.

    • Viliam Búr says:

      Mám dojem, že niektorí učitelia okolo svojho povolania rozvíjajú akúsi “mystiku”. Tvária sa, akoby absolventi pedagogických škôl ovládali tajomné umenie vysvetľovania, ktoré je bežným smrteľníkom nedostupné. Akoby certifikovaný učiteľ dokázal vysvetliť povedzme “2+2=4” spôsobom, akým to bežný človek proste nedokáže.

      Vo videu sa jedna pani oháňa slovným spojením “didakticky správne”, ktoré je v jej podaní univerzálnym obuškom voči oponentom. Keď sa jej niečo páči, je to didakticky správne. Keď sa jej niečo nepáči, je to didakticky nesprávne. A ty s ňou o tom nemôžeš diskutovať, pretože ona je odborník na pedagogiku a ty trebárs len obyčajný vedec.

      Samozrejme existuje čosi také ako didaktika; existujú lepšie a horšie spôsoby vysvetľovania. Nesprávny je však predpoklad, že učiteľ, už len z toho titulu, že je učiteľom, automaticky používa správne spôsoby, zatiaľ čo každý neučiteľ nevyhnutne používa spôsoby nesprávne, pretože mu je odoprené vyššie poznanie. Napríklad videá z Khan Academy by takáto teta automaticky vyhodnotila ako didakticky nesprávne, pretože ich nerobil učiteľ a pretože neboli schválené ministerstvom školstva.

      Ja si myslím, že dobrého učiteľa robia v podstate dve veci: po prvé, všeobecná schopnosť dobre komunikovať a vysvetľovať; po druhé, odborná znalosť daného predmetu (aspoň na tej úrovni, na akej ho má vysvetliť). Keby napríklad autorka Harryho Pottera vedela dobre programovať, potom by to určite vedela naučiť žiakov, žiadna ďalšia zručnosť by jej už nechýbala. Naopak, tety z videa očividne nevedia komunikovať, ani im nevadia odborné chyby pri výklade učiva, čiže z môjho pohľadu sú to naprosto neschopné učiteľky, bez ohľadu na to, koľkokrát za minútu dokážu počas konferencie vysloviť slovo “didaktika”.

      A rozhodne nemôžeme pripustiť, aby sa učiteľstvo a veda vnímali ako akési “oddelené magistériá”. Ak je niečo z vedeckého hľadiska nesprávne, tak sa to na školách nemá čo vyučovať; bez ohľadu na to, akými “didaktickými” argumentami sa to bude obhajovať. Škola má byť cestou, ktorá žiaka vedie k poznaniu; nemá byť alternatívou poznania.

    • mumlajz says:

      ja len pridám link z TED konferencie http://www.ted.com/talks/salman_khan_let_s_use_video_to_reinvent_education.html
      je tam aj možnosť titulkov

  14. Zuzana says:

    Na stranu pán Mojžiša, aj keď som učiteľka. Prišla som do školstva z praxe, pôsobím na strednej odbornej škole už 8.rok a ešte stále nevichádzam z úžasu, kam podobné “súdružky a súdruhovia” naše školstvo vedú. Myslím, že to vyplýva z toho, že sa zubami nechatmi držia toho čo si prečítali, nie toho čo zažili. V tom je problém. Nezaujíma ich či žiaci pochopia a ako pochopia, ale to že je v triednej knihe zapísané podľa osnov. Už 4 roky bežia školské vzdelávacie programy, kde si učitelia môžu učivo postaviť v podstate podľa seba a ony doteraz sa držia starých socialistických osnov a keď sú na pozíciách vedenia nútia k tomu aj podriadených. Doteraz nepochopili a myslím / nič proti dôchodcom/, že ani nepochopia o čom by dnešná škola mala byť. Ale to by si malo uvedomiť aj ministerstvo a pozrieť sa trochu zvrchu na to, kto naše školy riadi. Väčšinou sú to politické kádre, bez akejkoľvek vízie, krčovito sa držiace byrokratických pravidiel, pretože nič iné nevedia. Takže učiteľom sa rozviazali ruky ale ostali zavretý v celách socialistických vedúcich kádrov. To je tá sloboda, s ktorou nevieme narábať?

    • Pamela says:

      Pekny nazor. Pracujem v oblasti dalsieho vzdelavania ucitelov a som coraz viac presvedcena o tom, ze najvacsim problemom sucasnych ucitelov je prave ich sloboda volby. A nie je to otazka veku. Mlade kolegyne a kolegovia prichadzajuci z pedagogickych a filozofickych fakul tiez nie su pripraveni na slobodnu volbu. Didaktiku na tychto skolach ucia casto ludia, ktori nikdy neucili na ZS alebo SS, nepoznaju zakladne pedagogicke dokumenty, nepoznaju realne pomery na skolach. Tam je podla mna jeden z kamenov urazu. Nasi ucitelia maju problem uvedomit si, ze sa mozu rozhodovat sami. Casto k tomu prispievaju vedenia skol, ktore im dolezite informacie casto podavaju ako axiomy, no a kto sa bude natahovat s vedenim skoly? A carovna veta: A co inspekcia? (Uprimne, je ta pripravena a dostatocne oboznamena so zmenami?) Druhym obrovskym balvanom je nedostatocna informovanost o zmenach (velmi vela riaditelov neuvolnuje ucitelov ani na zasadne podujatia, kde by ziskali rozhlad) a pricaste zmeny,… kazda spongia dokaze nasat len urcite mnozstvo vody a aj ucitel je len clovek, staly stres v zamestnani, stale zmeny, malo informacii, nedostatocne administrativne zazemie, nedostatocny odborny servis (psycholog, socialny pracovnik), nedostatocne materialno-technicke zazemie, bez tohto to nejde. A k tomu este poziadavky: rozhodni sa sam, mas volnu ruku. Sloboda v rozhodovani je pre silnych, neustale sa vzdelavanych a metodicky dostatocne pripravenych pedagogov, ale kde maju nasi pretazeni pedagogovia stale brat energiu, zapalenie pre vec? Kedy si uvedomime, ze vzdelavanie ucitelov musi byt systematicke, musi byt nan vyhradeny pravidelny casovy priestor, nema to byt neustaly boj s vedenim skoly, ktore ma legitimny argument: Nema ta kto zastupovat… Tych problemov je vela. Preto sa nedivme neadekvatnym reakciam, v strese clovek reaguje casto neprimerane. A nedivme sa, ze chcu mat vsetko v skatulkach a nalinajkovane…

    • km says:

      Pani alebo slečna Zuzana, učiteľka na strednej odbornej škole nevIchádza z úžasu, že učitelia ostali zavretÝ v celách socialistických vedúcich kádrov.

      No a teraz malá otázka, ktorú v poslednej dobe kladiem množstvu ľudí. Viete, ktoré ministerstvo dostáva zo štátneho rozpočtu najviac finančných prostriedkov ?
      K PV a hysterickým reakciám súdružiek učiteliek a pani exposlankyne Brestenskej asi toľko, že som presvedčený o tom, že tie súdružky patria medzi tých, ktorí si urobili certifikát a už sa nemôžu dočkať, ako dostanú 200€ za školenie.

  15. učiteľ po 20 rokoch says:

    Starého psa novým piesňam nenaučíš…….
    to platí pre naše post socialistické školstvo, zadebnené od čias Márie – Terézie a jej vojakov vyslúžilých kantorov.
    alebo ako hovorievala moja skúsená kolegyňa…
    môžu inovovať, reformy zavádzať, aj tak budem učiť po svojom !

  16. Martin says:

    Chcel som len prispiet do diskusie jednym videom:

    http://blog.ted.com/2011/03/09/lets-use-video-to-reinvent-education-salman-khan-on-ted-com/

    Mne by prisiel ako dobry napad poprekladat a pouzivat aj videa a cvicenia, ktore uz existuju na Khan Academy.

  17. Juro says:

    Ja vidim velky rozdiel medzi ucenim typu p. Mojzisa a ucitelkami co mu neporozumeli. Ja by som taku dobru prezentaciu za tyzden nevedel urobit. Lepsie by bolo keby moje deti ucili ludia ako on. Ako to ale zabezpecit? Ja si myslim ze by musel mat ovela vacsi plat ako iny ucitelia, iba preto ze takych ludi ako on je menej. Pocul som ale ze sukromne skoly kde by sa to dalo su povacsinou este horsie ako statne skoly. Ak je to tak, tak si myslim ze ministerstvo by sa malo sustredit na dobre testy pre ziakov ktore by boli oficialne kazdy pol roka alebo kazdy stvrt rok a dat ich tiez online aby rodicia mohli deti pozorovat aj sami doma a vidiet ako stoja v porovnani s inymi detmi z inych skol. Testy by sa myslim mali sustredit nie len na minimum toho co treba vediet ale na ovela viac. A mohli by byt take aby testovali porozumenie, napr. dat tie priklady do odlisnych kontextov aby to nebolo o memorovani uzkej casti predmetu. V matematike by mohli byt aj velmi tazke priklady a v historii by mohlo byt v poriadku testovat aj ci ziak cital Plutarcha a Thucydidesa v oreginale. Nie vsetci ziaci musia vediet vsetky otazky. Potom by mohli vzniknut sukromne skoly ktore by vychadzali ovela lepsie a rodicia by platili viac lebo by ten rozdiel bol zjavny a bol by v tom co povazuju oni za dolezite. Tiez by sa mohlo organizovat viac sutazi ziakov z roznych oblasti aby si kazdy ziak mohol naist oblast kde ho bavi sutazit a zlepsovat sa. Zaroven dobry ucitelia by asi zapojili aj rodicov takze by rodicia vedeli z viacerych zdrojov ze ta skola je fajn. Keby to islo tymto smerom tak by ministerstvo nemuselo nakupovat jeden program pre vsetkych, niektore skoly by sa napr. mohli rozhodnut nepouzivat znamky a ucitelia by nemuseli vypisovat vela udajov pre ministerstvo co som pocul im teraz zabera vela casu.

    Inymi slovami mozno je lepsie sa sustredit na testovanie. Nie ako maju ucitelia ucit. To nechat na nich a dat moznost rodicom zaplatit dobrych ucitelov.

  18. Roman Baranovic says:

    “piratska” nahravka mojzisa neumoznuje urobit si celkom korektny obraz o tom, co sa tam v ten den udialo, ked ma niekto chut urobit si normalny nazor, moze si pozriet zaznam z celeho dna tu http://www.digitalneucebnice.sk/zaverecna-konferencia-video.html

    • Ľubo K. says:

      Roman, vďaka za tip, strávil som nad tým trochu času a zaujala ma hlavne diskusia, keďže na stránky PV ma to nepustilo (kto vie prečo asi?). Som smutný z toho, ako si moji kolegovia nevedia a nechcú vypočuť akúkoľvek oponentúru. Okrem toho sa nemôžem zbaviť pocitu, že prítomní učitelia s radosťou dopĺňajú a pripomienkujú veci na PV, čím sa vlastne – síce dobrovoľne a s nadšením, ale pravdepodobne zadarmo – podieľajú na jej rozširovaní a skvalitňovaní. Nenahrávajú tým do vrecka niekomu, kto si svoje už “odrobil” a kto si to dá potom “preplatiť” inde?

  19. stano valasek says:

    Zažil som učiteľky, ktoré boli obdarené mimoriadnymi vlastnosťami ktoré sú pre dobrého pedagóga neodmysliteľné: príjemné, vnímavé, empatické, duševne vyrovnané, citlivé, spravodlivé (áno, aj prísne, ale LEN na toho kto si to skutočne zaslúžil), profesionálne. Vedeli upútať a naučiť. Bohužiaľ, za celé školské obdobie (základná a stredná) boli také iba tri. Zbytok bol (väčšinou) taký, ako sme mali možnosť vidieť na videozázname. Brrrr…

  20. Misojogi says:

    musim podporit Martina Mojzisa
    ten clovek bol naozaj vyse dvadsat rokov v kontakte so stredoskolskymi studentami a vysvetloval im fyziku.
    Obvinenia uciteliek su hlupe podpasovky podla hesla
    trafena hus zagagala
    namiesto toho aby vecne opravili chyby ktore spravili

    velmi poucna je aj kniha: To nemyslite vazne pan Feynman
    hlavne kapitola
    kde nositel nobelovej ceny za fyziku vysvetluje
    ako funguje vyucovaci proces na VS v Brazilii
    odporucam precitat

    • barbora says:

      aj Feynmanova časť o učebniciach je dobrá, hlavne keď popisuje učebnicu fyziky, najmä v súvislosti s tzvPV.

      A šéfky ŠPÚ by predsa mala byť tou najdidaktickejšou z didaktikov – nakoniec, keď bol šéfom Repáš, kedysi a dnes opäť vynikajúci učiteľ matiky (či nie, Anino?), vyzeralo to aj v rámci spolupráce ŠPÚ a iných inštitúcií inak…

      Ťažko je nechať deti, aby sa pýtali, keď sa nepýtajú učitelia.

  21. Anino says:

    Mojžiš dnes v týždni písal, že tá teta, ktorá na neho reagovala ako prvá, nebola učiteľka, ale šefka ŠPÚ. A že tú hanbu, ktorú si učitelia vďaka tomu videu zlízli si viac-menej zlízli neprávom.

  22. plachticka says:

    Som učiteľka s 28 ročnou praxou… Po zhliadnutí videa s M. Mojžišom mi bolo úzko. Doma pri počítači som sa červenala za tie učiteľky, čo mali “diskutovať” s pánom Mojžišom (ktorého si mimochodom veľmi vážim – sledujem občas Lampu a je mi sympatické, ako vie aj zložité veci vysvetliť polopatisticky…).
    To nebola diskusia, ale obviňovanie zakomplexovaných žien, ktoré silou mocou každého chcú presvedčiť, že jedine Planéta vedomostí spasí naše školstvo. Za tie roky praxe som zažila rôzne pokusy o reformu nášho školstva, ale odmietanie otvorenej diskusie, ktorá by posunula riešenie toho množstva problémov v školstve aspoň o piaď, nič nerieši. V duchu som sa pýtala: “Čo si asi ten pán Mojžiš myslí o nás učiteľoch? Dúfam, že nás všetkých nehádže do jedného vreca…”
    Mne sa argumenty pána Mojžiša páčili. Nejde tu len o peniaze, ale dôležitá je aj možnosť voľby. Prečo by mala PV byť monopolom na všetku múdrosť sveta? Videla som len zopár lekcií z biológie, ale ako správne bolo podotknuté, sú tam aj faktické chyby (len tak mimochodom aj v nových učebniach je ich dosť… napr. že hmyz má dva páry tykadiel… Veď aj deti v MŠ kreslia včielke Maji, Ferdovi mravcovi, či motýľovi Emanuelovi jeden pár tykadiel!!!!). Ja na staré kolená učím deti radšej z ppt, ktoré si sama zhotovím, alebo niečo nájdem na “zborovni”. Neviem, či by som chcela preberať učivo len pomocou elektronickej učebnice PV. Niečo by mi možno aj vyhovovalo, ale vadí mi to znásilňovanie, presadzovanie jedinej alternatívy.
    Ale vráťme sa k “diskusii” s pánom Mojžišom. Je mi veľmi ľúto, že sa neozvali aj učitelia, ktorí mali aj iný názor, ako pani Brestenská, či iné tie nervózne panie… Som presvedčená, že ich tam bolo nemálo, no buď nedostali priestor, alebo to na videu, ktoré som videla nebolo… Žiaľ!!!

  23. moula says:

    “Diskutujúcich” “učiteľov” je síce treba považovať za vzorku, ale nie za vzorku učiteľov. Prvá, čo sa ozvala s kradnutým obrázkamii je Katarína Mandíková, šéfka ŠPÚ, druhá bola poslankyňa Beata Brestenská, ktorá je Mojžišova kolegyňa na MatFyz-e, potom tá v bielom je platená Agemsoftom na skúšanie planéty vedomostí a ten pán je Trubač, šéf Agemsoftu, ktorý to chce predať čo najdrahšie…. Tak aká diskusia???

  24. Viktor Križo says:

    EŠTE JEDEN KOMENTÁR…

    Keď už tak radi všetci diskutujú a najmä kritici tvrdiac, že my účastníci sme boli hlúpe plénum, ktoré okrikovalo p. Mojžiša, absolútne, p. Burjan nesúhlasím, že to je prejav našej nevyzretosti (ak to tak môžem pretransformovať) a že nie sme schopní diskusie a argumentov. Veľmi ťažko sa diskutuje, keď niekto nemá ani základné pravidlá slušnosti. Spôsob, akým p. Mojžiš vystúpil a prezentoval bol skutočne pedantne premyslený, aby vyvolal u ľudí takéto emócie. Jeho vystúpenie považujem za lacné, a predsa premyslené novinárske vystúpenie, ktorým síce totálne rozbúril hladinu, ale na druhej strane získal obdiv fanúšikov sústavnej kritiky a negativizmu, dostal učiteľov do varu spôsobom, akým zabil celú diskusiu. Jeho pomerne slabé faktá boli tak silne nabité emóciami, že diskusia od fákt odišla, žiaľ, ani by nemala na čom stavať a tak sme vyzneli ako hlúpy rozbúrený dav. Ja osobne sa necítim hlúpy a zmanipulovaný. Niekoľko rokov som pracoval a aj rád spolupracujem s firmou Exam a súťažami, ktoré sú drahé pre mnohé deti a neraz z vlastných peňazí som ich platil, lebo som vedel, že ide o dobrú vec. Detailne som vnímal odborné a fundované úlohy zamerané na čítanie s porozumením, vnímal som kvalitne vypracované štatistiky, porovnania Kompará a naša škola určite práve aj vďaka vám sa posunula výrazne dopredu. Mrzí ma, ale že sa diskusia o PV dostala do týchto línii. Ja sám som i Exam súťaže v niektorých bodoch upozornil na chyby, či pripomienky a tešil som sa, že môžem prispieť k vylepšeniu. Tiež som sa aktívne zúčastňoval aktivít p-matu a iných a rád príjmam a aktualizujem svoju výčbu a necítim sa nekompetentný na posúdenie vecí, aj keď sa zdržím komentárov k veciam, ktorým nerozumiem úplne. Mám zopár faktických poznámok: Vyčítate PV i učiteľom všeličo, vrátane neschopnosti diskusie, ale napr. časopis týždeň má diskusiu platene registrovanú, čím je bežný človek vylúčený s diskusie. Diskutujú tam ľudia anonymne a tým stráca fórum na kvalite, lebo ich poznámky sú emocionálne nabité proti PV a ja ich nemám chuť ani už všetky dočítať. Argumentuje sa na oboch stranách všeličím, len je tu rozdiel, mnohí diskutujúci spravili mizerne málo pre zlepšenie, ale radi kritizujú a nechávajú si otvárať oči. Antikampaň proti PV je založená na rýchlo antidojme z vystrihnutých ukážok, alebo skôr demagógii. Naopak, za prácou 3.ročného testovania stojí množstvo moderných učiteľov, ktorí denne sa stŕhajú pre svoju prácu a majú za sebou reálne výsledky. P. Mojžiš na poslednú chvíľu ponúkol zlepenec s ppt., ktorý je neporovnateľný s PV a je to iba zlomok skutočnej práce, ktorú by musel odviesť. Ľutujete peniaze na PV, ale keď sa roky vyhadzujú milióny na nekvalitné učebnice, ktoré sú školám zdarma nanútené…, to nikomu nevadí? Kedy sa testovali učebnice 3 roky, kedy sa niekto pýtal učiteľov na ich názor, kedy Ministerstvo školstva otvorilo taký priestor pre diskusiu, konferenciu? A učitelia na PV vzniesli aj kritiku, ale konštruktívnu a nie že ju niekto prirovná k hnilej planéte Malého princa (podotýkam, že jeho planéta a myšlienka tejto knihy je tak neskutočne prevrátená, neviem, či p. Mojžiš pochopil o čom bola kniha Malý princ, niekoľko rokov som pracoval odborne didakticky s touto knihou, prekvapuje ma, že ju tak nešťastne použil – bola to nevydarená kritika).. Argumenty p. Mojžiša boli veľmi zavádzajúce, lebo nie je ani ekonóm, aby sa vyjadril k problematike kúpy (urobil iba lacný shot a citovú narážku, ktorá na slovenský národ vždy zapôsobí – Ako je to drahé, ako nás chcú oklamať a okradnúť..? – Takýchto politológov tu už bolo). Hovoril nepresné čísla, nevysvetlil, čo sa v balíku peňazí nachádza, koľko práce je za tým a ešte čaká. To nie je cena za učebnicu, ale za mesiace práce pred a po.. Ministerstvo chce licenciu kúpiť myslím na 3 roky, potom ak ju a to práve celoplošne vyskúšame (ináč je to nerelevantné), môžeme hodnotiť. Nič nebráni, že p. Mojžiš za tie tri roky pripraví pre nás niečo lepšie, ak to deti osloví a bude mi to didakticky sedieť, rád to použijem. PRázdnu kritiku za 5 dvanásť považujem za strach pred konkurenciou, zaplatenú antikampaň pre kruhy tých, ktorí majú strach o stoličky, alebo si chcú novinársky privyrobiť na škandáloch, tie sú v SR obľúbené a ľudia za nich radi platia. Ja chcem učiť a chcem aj keď s istými chybami (ja som za mesiace intenzívnej práce nenašiel žiadnu chybu, okrem 3 preklepov, ktoré som poslal na opravu a sú už opravené). Je to o pohľade a filozofii, ktorá stojí za záujmovými skupinami, ktoré sú za alebo proti. Som proti tomu dať 3000 Eur škole, ktorá nechce na sebe pracovať a takých je množstvo. Jednorazová lincencia je omnoho lacnejšia ako kúpa jednotlivých škôl, ale to bolo povedané, len sa nechcú počuť seriózne argumenty. RÁD BY SOM AJ JA PUBLIKOVAL, ALE ŽEBY NEMÁM ŽIADNE MÉDIA V RUKE??? Takže môj hlas ostane ako 43 príspevok v poradí, ktorý si nikto neprečíta.. Smutné, víťazí ten, kto má peniaze kupovať si davy, a nie kto mravenčiou prácou otvára oči jednotlivcom. Ja diskutujem a pracujem moderne a chcem PV. Ak nechcete dať PV školám, ktoré ju nechcú, tak hovorte o tom ako o jedinom argumente, ktorý stojí za zváženie, ale myslím, že nie je ľahké to takto individuálne vyriešiť. Naopak, ostatné argumenty považujem za emocionálne a smiešne, sú rovnako nekoncepčné a amatérske, lebo sa predostierajú iba silou médii, bez odbornosti a diskusii.. Kde ste boli 3 roky, keď bol projekt verejný a mohli ste sa vyjadrovať? Mrzí ma, ale môj názor je, že niekto má strach, cíti sa ohrozený, alebo potrebuje mediálne perličky, aby živil verejnú mienku.. Rád by som okrem p. Mojžiša videl reálne postavy, ľudí, výskum, odborné fórum, výsledky kritiky, nie takéto plytké novinárske figúry.. Presvedčte ma didakticky, nie mediálne!

    • Dobry den pan Krizo, dakujem za Vas obsiahly komentar. Nerad by som sa k nemu podrobnejsie vyjadroval, pretoze sa zamerne snazim zostat tak trochu mimo samotnej debaty o PV. Ak si pozorne precitate moj clanok, zistite, ze ja som sa v nom nevyjadroval k vlastnostiam PV, ani k tomu, co o nej hovoril Martin. Ja som iba obhajoval jeho pravo sa k PV vyjadrit a kritizoval som ucitelov za podla mojho nazoru nespravny postoj k takymto pohladom “zvonku”. Velku cast svojho prispevku venujete polemike s konkretnymi tvrdeniami Martina Mojzisa. Bolo by asi lepsie adresovat ich priamo jemu, resp. napisat ich do niektorej diskusie, v ktorej sa diskutuju tieto konkretne PRE a PROTI. Moj najvacsi problem s celou touto kauzou je ten, ze povazujem za principialne nespravne, aby ministerstvo kupovalo akykolvek softver, knihy ci pomocky skolam centralne a hromadne. Ministerstvo ma zabezpecit jedine: aby skoly mali dost penazi na to, aby si taketo veci mohli kupovat samotne. Cize aj keby bola hned PV vyborna, nemala by byt zakupena “povinne” vsetkym skolam. To je pre mna omnoho vacsi problem ako chybne animacie. A snad este jedna vec: Martin Mojzis nebojuje za to, aby PV nesmeli pouzivat na ziadnej skole. Bol som na tej konferencii a na vlastne oci som videl mnozstvo ucitelov, ktori boli z PV nadseni a chceli ju pouzivat. Myslim si, ze tymto ucitelom by malo byt umoznene PV pouzivat. Martinovi islo najma o to, aby sa to nekupilo centralne pre vsetkych. A v tom s nim suhlasim.

    • Eugen Šimko says:

      Pán Križo, nedá mi trochu nereagovať …

      Možno poznáte, možno nepoznáte mnohoročný problém stredoškolských učebníc fyziky. Ak si dobre pamätám, jedná sa o kmitavý pohyb. Ako stredoškolák som asi jedinú túto vec “bifľoval”, lebo som ale vôbec nepochopil, čo chceli autori týmto povedať.

      Prešli dlhé roky, ja som sa k tomuto vracal, medzitým som už skončil vš, až som prišiel na to, ako to vlastne je …

      Prešli ďalšie dlhé roky, začali moje deti dorastať do stredoškolských lavíc … A čuduj sa svete, učebnice boli nové, a deti (keďže ich mám aj z pohľadu matematiky moooooooc :), tak prišli aspoň tri) ku mne prichádzali s otázkou, ako to vlastne s tým kmitavým pohybom je …

      Proste, autori sa zmenili, doba sa zmenila, principiálna chyba ostala …

      Nehnevajte sa, ale na inom mieste tu polemizujem s “lacnosťou” ceny u alternatívnych dodávok, ako to chce pán Mojžiš … Takže myslím, že mám právo niečo povedať …
      Pán Mojžiš zaiste má pravdu, že sa v PV zle vysvetľuje princíp videnia …
      Taktiež pán Mojžiš má pravdu, že sa v PV úplne vygumuje detská aktivita, ak je to tak všade, ako to bolo v tom šote (nepoznám, možno tu zavádzam) … Zlý dôsledok takéhoto konania je markantný z príkladu z učebnice fyziky, ktorý som dal …

      PS: v tej učebnici nebol zlý postup … Ten pokiaľ viem bol aproximatívne správny … Nesprávne bolo podanie … Vpodstate direktívne nariadené …

  25. peter4x says:

    Je mi smutno z úrovní diskusií ktoré sa v posledných dňoch okolo tohoto projektu odohrávajú.
    Nie som iba nestranný laik, ktorý potrebuje niečo napísať do diskusie, lebo…

    Pôvodnú verziu poľsko-medzinárodného projektu Young Digital Planet (http://www.ydp.eu/en/start/) som pre manželku učiteľku našiel po dôslednom surfovaní webom a otestovaní množstva iných programov na podporu vzdelávania. Bolo to práve v momente, keď doma trávila stále viac času prípravou powerpointových prezentácií ma svoje hodiny. V bookmarkoch mala uložené takmer všetky vtedy dostupné nadšenecké i kvázisponzorské linky z domén .cz a .sk.
    Pre skupiny žiakov, ktoré manželka vtedy učila, sa ukázala Digital Planet ako pre ňu najprijateľnejšie riešenie. Až neskôr sme prišli na to, že Agemsoft sa snaží projekt v niektorých jeho častiach lokalizovať do slovenčiny a manželka sa mola ochotná podieľať na tomto procese. Robila to popri nezmyselne veľkom počte administratívy, ktorú si ako učiteľka povinne domov zo školy nosila a nosí.

    O chybách, ktoré sa v prekladoch vyskytujú, viem svoje, pretože sa ich aj ona snaží pomáhať odstraňovať. Rovnako ale viem svoje aj o chybách v iných komerčných produktoch napr. z impéria Billa Gatesa. Na vývoji týchto produktov pracujú ďaleko väčšie tímy a ďaleko väčšie rovnako produkujú následne service pack-y, či iné záplaty. Napriek chybám považujem produkty Microsoftu za veľmi užitočné. Existuje tiež veľká skupina ľudí, ktorí ich nepoužívajú a majú svoje alternatívy.

    Reakcia niektorých učiteliek na konferencii iste nebola ako z manuálu marketingovej komunikácie 🙂
    Kultivovane napísaných názorov oponentov som ale našiel v diskusiách na tyzden.sk a blog.sme.sk tiež minimálne množstvo.

    Pán Mojžiš zvolil taký spôsob prezentácie svojich názorov, aký zvolil. Ak tým motivoval talentovaných tvorcov a prispevateľov k tvorbe ďalších prezentácií, rád ich budem aktívne vyhľadávať.
    Nebudem na nich kritizovať prípadné chyby, ale použijeme z nich to dobré.

    Zatiaľ ale vyhráva u nás Planéta vedomostí.

    Bez akéhokoľvek moralizovania si na záver pomôžem Jánom, resp. Bibliou : “Kto z vás je bez hriechu, nech prvý hodí do nej kameň.”

  26. efka says:

    Sledujem diskusie okolo Planety vedomosti uz niekolko dni.Myslim si ze je super,ze sa do tejto diskusie zapaja tolko ludi z roznymi nazormi a to povazujem za jej najvacsie pozitivum.Tesi ma ze ludia sa zaujimaju o to, co sa deje v skolstve.

  27. pavel says:

    Celkom tomu asi nerozumiem. Hlavne tym sumam, co tam lietali. Doteraz som si myslel, ze medzi “Planetou…” a napr. PowerPoint-om je trochu rozdiel, minimalne v tom, ze “Planeta…” je (skoro) kompletny LMS (Learning Management System), ktory obsahuje aj nejake prezentacie (a dalsie aj PowerPointove tam mozem vkladat)a Powerpoint nie (nie je LMS – som si skoro isty) a teda ze porovnavat tu nejake ceny sa tak celkom jednoducho neda. No, ale asi som sa mylil lebo niekto by to bol na tej konferencii aj explicitne(jsie) povedal.
    P.S. Samozrejme MOODLE je daleko lepsi (LMS) :).

  28. Dana Vorlickova says:

    Velmi by ma zaujimalo, co som sa dozeraz zo ziadneho clanku ani diskusie nedozvedela, KTO zaplatil lokalizaciu Planety vedomosti (ktorej kvalita je u dostupnych lekcii na strankach PV na velmi nizkej urovni a okrem ineho aj ta je pricinou chyb), jej trojrocne testovanie, vratane odmien pre ucitelov a co tento cely spas doteraz stal.
    Akosi sa mi nechce verit, ze by sa to cele odohravalo v rezii Agemsoftu.

  29. Dana Vorlickova says:

    Hradenie lokalizacie Agemsoftom si este viem predstavit – objem prekladaneho textu, ktory som odhadla podla vzorovych lekcii, nie je velky (mojim odhadom by jednu lekciu prekladal prekladatel cca jeden den, mozno aj menej – ak by islo o cloveka, ktory danej problematike rozumie a nemusel by si dostudovavat, co je to napr. palisadovy parenchym). Samozrejme, dalsi cas zaberie praca na DTP, praca technikov (nahradenie anglickehot textu slovenskym), nahovorenie komentarov k videam…

    Ale to trojrocne testovanie? Kurzy pre ucitelov? Ich odmeny? Neverim. Ale budem rada, ak ma niekto vyvedie z omylu.

    Podobne premyslam nad tym, do akej miery je mozne opravovat chyby v animaciach v licencovanom produkte tj. tie animacie upravovat, zasahovat do nich, pripadne ich nahradzat vlastnymi.

  30. Juraj says:

    Gratulujem!
    Ja nad tým rozmýšľam asi inak. Ak sa PV nekúpi naraz a MŠ dá peniaze každej škole, tak nemenovaná spoločnosť zamestná 5 obchodníkov ktorý ju aj tak všetkým školám predajú či už legálne alebo nie. Ak ju nejaká škola nekúpi, tak to nebude tým že dokáže lepšie učiť, ale preto že tie peniaze jednoducho utratí na niečo iné čo sa ani nebude môcť kontrolovať.(čo podľa mňa asi nieje žiadúce). A čo tak do planéty dobudovať možnosť pridávania a zverejňovania iných materiálov. A ak tento materiál bude ok tak vyplatiť nejakú odmenu učiteľovi ktorý ju poskytol.

    Áno áno asi to nebude také jednoduché.

    • Viliam Búr says:

      “A čo tak do planéty dobudovať možnosť pridávania a zverejňovania iných materiálov. A ak tento materiál bude ok tak vyplatiť nejakú odmenu učiteľovi ktorý ju poskytol.”

      Takto sa to malo robiť už od začiatku. Načo platiť 6 000 000 euro za 1 000 lekcií, keď stačilo vypísať odmenu povedzme 100 euro za vydarenú lekciu a čakať na príspevky učiteľov.

      Podstatné je, aby sa tejto súťaže mohol zúčastniť hocikto, za férových podmienok. Pretože ak Agemsoft dostane 6 000 euro za jednu zle preloženú lekciu plnú faktických chýb, zatiaľ čo učiteľ musí celý rok makať na pár kreditov, za ktoré dostane 5 euro k mesačnej výplate navyše, to proste nie je fér! A nehovorme o tom, že v školstve nie sú peniaze, keď na takéto predražené lekcie sa očividne nájdu.

      • Dana Vorlickova says:

        Preco ale dopredu vypisovat odmenu za nieco, co nepozname? Preco by malo ministerstvo urcovat to, ktora lekcia je vydarena?
        Nebola by lepsia skor platforma, lokalita (podobna Amazonu), na ktoru by mohli ucitelia davat lekcie, ktore by si mohol ktokolvek kupit vratane rodicov (ja sama rada zaplatim za lekcie, ktore mi pomozu ucit sa s detmi tie temy, ktorym nerozumiem)?
        Rozdat peniaze skolam, ktore by sa rozhodli podla potrieb a referencii len pre tie lekcie, ktore by potrebovali? Kvalita by sa okamzite vytriedila sama (a aj si sama na seba zarobila), ucitelia by mali sancu si privyrobit a ti najlepsi aj slusne si privyrobit a ich dlhorocna praca, tvorivost by bola konecne odmenena.

Leave a Reply